Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

www.dfs.no
Det frivillige Skyttervesen
Forsvar, sport og god våpenkultur

#dfsungdom-bloggen nr. 4

Les hva Ola fra #dfsungdom mener om skyting i lokalavisa

I #dfsungdom-bloggen får vi unge skyttere til å blogge om ulike temaer. I hvert 
blogginnlegg møter vi en ny skytter som deler sine tanker om skytesporten, eller forteller om sin hverdag som skytter. 

Ukas blogginnlegg er av Ola Herje fra #dfsungdom

For lite skyting i lokalavisa?
Synes du at skytterlaget får for lite plass i lokalavisen? Det er nok mange som irriterer seg over at skyting får lite plass i media i Norge. Fotball, langrenn og håndball er typiske idretter som stjeler plassen i avisene, både på nett og papir. Men hvorfor skal egentlig media skrive om skyting? Det er vel de idrettene det allerede står om i avisa som folk vil lese om uansett?

Når det kommer til popularitet på landsbasis så er det vel ingen hemmelighet at det er andre idretter, blant annet de som ble nevnt innledningsvis, som er mer populære og kjent blant folk. Likevel, spesielt på bygda, er skyting en av de mer populære idrettene og mange her kjenner noen som driver med skyting. Dessuten er skytesporten en av de mest aktive konkurranseportene i Norge med stevner nesten hver helg over hele landet. Dermed burde skytesporten være et stort «marked» for de mange lokalavisene.

Medie-ansvarlig?
Det er nok ikke kun popularitet som avgjør om skyting får plass i avisa eller ikke. Svaret er nok ikke så enkelt. En grunn kan være at journalistene kan ikke nok om skyting. Dette påvirker både kvaliteten på det som skrives, og i hvilken grad avisen i hele tatt vet om det pågår skyting i nærheten. Likevel bør ikke dette være en unnskyldning. Det er nok ikke slik at Rosenborg, Åndalsnes IF eller Valdres FK sender sine terminlister til avisene for å opplyse om sine kamper den kommende sesongen. Journalistene vet her, uavhengig av nivå, at de skal skrive om fotball når fotballsesongen begynner. Dette vet de færreste journalister når det kommer til skyting. Det er ikke engang sikkert de vet når sesongen er.

I stedet for å konstatere at de ikke kan noe om skyting bør vi heller bidra til at de lærer seg noe om det. Vi kan ikke sitte på samlagsstevnet å lure på hvor sportsjournalisten fra lokalavisa ble av hvis ingen har sagt ifra at det arrangeres samlagsstevne den dagen. Tenk deg hvis du hadde jobbet for en liten lokalavis hvor det ikke skjer så mye på sportssiden hver helg. Så klart ville du skrevet om lokale prestasjoner på skytebanen hvis du hadde visst om det. Derfor bør vi bli flinkere til å informere de lokale mediene om hva vi driver med, og når vi gjør det. Det ikke sikker det er så mye som skal til for at vi får mer plass i lokalavisa. Kanskje alle skytterlag burde ha en egen media-ansvarlig som tar ansvar for å samarbeide med de lokale mediene?

Gjør det selv (DIY)
En «enkel» måte å løse dette på kan være at vi ungdom gjør jobben selv. Det er viktig å huske på at en sak i avisen ikke trenger å være veldig omfattende. Et bilde, litt resultater og noe tekst gjør som regel jobben. På denne måten slår du også to fluer i en smekk. Du får en som kan skytesporten og dermed får saken faglig kvalitet. Hvem vil vel lese en sak skrevet av en journalist som ikke vet forskjellen på 1. klasse og 5. klasse? Samtidig er du også sikret at det i det hele tatt blir skrevet om skyting i avisen. Det er derimot ikke sikkert at dette er den beste løsningen på lang sikt. Hvem skal for eksempel skrive om skyting når du ikke har tid lenger?  For at avisene skal få opp øyene for skytesporten for alvor er det viktig at de får tradisjoner for å skrive om skyting. Men ikke misforstå: å gjøre jobben selv er mye bedre enn at det ikke skrives noe i det hele tatt. Og kanskje nettopp det at du begynte å skrive om skyting for lokalavisa inspirerte de andre journalistene?

=økt rekruttering?
Det er i hovedsak to fordeler ved at vi blir mer synlige i media, men det koker i bunn og grunn ned til det samme: økt rekruttering. For det første kan økt medieomtale gjøre at flere får lyst til å prøve skyting selv. Dessuten kan det også gjøre skytterlagene mer interessante ovenfor det lokale næringslivet. Økte sponsorinntekter vil hjelpe skytterlagene til å kunne øke rekruteringen. Dermed er det bare å ta kontakt med lokalavisa, eller plukke frem penn og papir selv!